Concertprogramma seizoen 2017 - 2018

Klik hier voor de foto's van Henry Colijn

Zaterdag 26 mei 2018

Teto Leticia y su Rumbadama


V.l.n.r.: Mick Paauwe, Delia González, Barbara Rana, Leticia Bal
en Ellister van der Molen

 

Leticia Bal
Het kwintet onder aanvoering van percussioniste Leticia Bal behoort tot de meest succesvolle latin-bands van Nederland. Een programma van ‘salsa-dura’ tot ‘son cubana’ en van opzwepende ‘merengue’ tot romantische ‘bolero’. Met hoogwaardige arrangementen van a-capella gezongen intro’s en meer. Leticia Bal; percussie en zang, Delia González; leadzang en handpercussie, Barbara Rana; piano en zang, Ellister van der Molen; trompet en claves en Mick Paauwe; bas en zang.

Geboren in Heemstede en opgegroeid in Noord Brabant in een groot familieverband waarbinnen iedereen muziekles kreeg. Zo ook Leticia die klassiek pianoles kreeg. Vanaf haar twaalfde heeft zij als sopraan gezongen in een heel goed koor en daar ook van bladmuziek leren zingen, wat een belangrijke basis is geworden voor haar verdere muzikale ontwikkeling.
Op twintigjarige leeftijd verhuisde Leticia naar Amsterdam en raakte daar in de ban van de latin muziek toen zij voor het eerst een salsaband live zag optreden.

Na haar conservatoriumopleiding (Latin percussie/slagwerk) en 20 jaar ervaring in de meest vooraanstaande latin en salsa orkesten vond Leticia het tijd worden voor een nieuwe, heel eigen vertaling van de muziek die haar leven heeft bepaald.
Ze ontwikkelde zelf methodes om de muziek die ze al 20 jaar speelde te vertalen naar marimba en loopstation (spreek uit: “loep”-station; een apparaat dat ter plekke geluiden opneemt en in herhaling afspeelt. Met haar marimba, met diverse percussie-instrumenten en met stemgebruik vormt Leticia in haar eentje swingende complexe Latijns-Amerikaanse ritmes in een “1-vrouwsorkest”).


Leticia Bal

 

Delia González
Zangeres Delia González, geboren en getogen in Cuba, studeerde aan het conservatorium in Havanna en heeft daar ruime ervaring opgedaan met tal van Cubaanse bands. Naast de zang speelt Delia op een voortreffelijke en zeer “groovy” manier handpercussie.
Sinds haar komst naar Nederland heeft Delia veel samengewerkt met Leticia. In de fraaie composities en arrangementen van Leticia vindt Delia een perfecte balans met haar improvisaties in de leadzang. Leticia en Delia verzorgden grote optredens in het Tropentheater, Vredenburg, en vele festivals. Zij werkte mee aan het album “AfroCuban Sanctus” van Nueva Manteca, een internationaal gerenommeerd en in de latin-jazzwereld onomstreden orkest.


Delia Gonzáles en Leticia Bal

 

Barbara Rana
Pianiste Barbara Rana (Diemen, 1986) kreeg vanaf tienjarige leeftijd pianolessen op de muziekschool in haar woonplaats Diemen. Toen zij zestien was vervolgde zij de pianolessen op de muziekschool in Amsterdam bij docente Liesbeth Spits. Deze nam Barbara een keer in de muziekschool mee naar een salsa-ensemble onder leiding van Leticia Bal. Deze eerste kennismaking met Latijns-Amerikaanse muziek smaakte naar meer en Barbara begon zich verder te verdiepen in de salsa muziek door te beluisteren en door zich de basis van de techniek op de piano eigen te maken. Zij volgde een aantal lessen van Marc Bischoff van wie zij later op het conservatorium in Rotterdam ook les heeft gehad. Na het conservatorium volgde Barbara workshops van onder andere Leslie Lopez en deed mee aan Materclasses van Andy Gonzalez, Luisito, Robert Quintero, Giovanni Hidalgo, en anderen.

Van 2007 tot heden heeft Barbara Rana in diverse bands gespeeld met trompettist Fransisco Peña, zoals FP Barrio Nuevo, FP La Banda en in bands als Charanga 214, Ritmo Continuo en natuurlijk
5-Teto Leticia y su Rumbadama. Zij maakt ook deel uit van de cast voor de de geweldige muziek- en dans theatershow “Caribbean Cocktail”.


Barbara Rana

 

Mick Paauwe
Mick Paauwe bracht haar jeugd door in tropische landen als Curacao en Brazilië. Als kind was ze in de muziek al gebiologeerd voor de baslijnen van de contrabas en de onderliggende drumritmes. Toen ze zelf begon te spelen was dat op basgitaar, maar stapte over op de contrabas omdat het geluid haar meer aansprak.
Na terugkeer in Nederland studeerde Mick aan het Rotterdams Conservatorium Latijns-Amerikaanse muziek, met als hoofdvak bas. Op zeker moment zag Mick een optreden van de Venezolaanse zanger, bassist en orkestleider Oscar d’Leon. Deze speelde op een witte “baby bass” en dat daagde uit om ook het bespelen van dat instrument te gaan beheersen. Waarom kiest iemand voor een baby bass? Volgens Paauwe is dit instrument ooit gemaakt om, met de korte aanslagklank, het geluid van een conga te benaderen. In tegenstelling tot het “meer zingende” geluid van een contrabas. De baby bass mengt zich beter in de totaalklank van de salsa en is het instrument heel geschikt voor het spelen van solo’s met een ritmische ondergrond.
Door de jaren heen heeft Mick Paauwe zich ontwikkeld tot een all-round bassiste, die Pop, Jazz, Latin, Rock en Soul speelt, zowel op basgitaar als op contrabas. De laatste tijd hebben, naast latin, de fusion en jazz een plaats ingenomen in de voorkeuren van Mick Paauwe.
Mick speelde in april 2015 ook in jazzclub Perdido , toen met de groep Bongomatik.


Op de foto 2e van rechts: Bassiste Mick Paauwe met “baby bass”

 

Ellister van der Molen
Ellister (1977) speelt al sinds haar negende trompet en groeide op in een muzikale familie en kreeg jazzmuziek met de paplepel ingegoten. Zij werd in de basisschoolleeftijd toegelaten tot de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Later studeert zij in de “volwassen tak” van het Haags Koninklijk Conservatorium, krijgt daar les van onder andere Ruud Breuls, Ack van Rooyen, Jarmo Hoogendijk en Eric Vloeimans. In 2000 studeert zij af en wordt met haar uitzonderlijke talent opgenomen in het trio van pianist Rein de Graaff en fluitist Sam Most en speelt later in het David Lukács kwintet.
Ellister van der Molen kan gezien worden als één van de beste jazztrompettisten van Nederland en Europa. Omdat zij zo veel muziekstijlen beheerst is Ellister bovendien een veelgevraagde freelance musicus en speelde als gassolist onder andere met het Dublin Jazz Orchestra en trad al diverse jaren op tijdens het North Sea Jazz Festival. Met diverse bands speelt zij over de hele wereld en is inmiddels te horen op talloze cd’s. In jazzclub Perdido trad Ellister eerder op met de de band “Alice in Dixieland” (2002) en in 2016 met de bebopformatie het Simon Rigter/Ellister van der Molen Quintet.


Ellister van der Molen in concert jazzclub Perdido 16-4-2016
(Foto: Rob Clemens)

 

© webdesign 2017: Ackers.nl

Perdido sponsors
De concerten worden mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van sponsors van de jazzclub. Sponsors hebben met een introducé vrije toegang tot alle evenementen welke door de jazzclub worden georganiseerd. Op verschillende manieren wordt door de jazzclub naamsverwijzing gegeven aan de sponsors. Onze zeer gewaardeerde sponsors zijn:

InfraSun
Van de Woestijneheem 37
2182 AH Hillegom
tel. 0252-700265

Heemborgh Hillegom
Hoofdstraat 142
2181 EH Hillegom
tel.: 0252-516413
www.heemborgh.nl

Damo Natuursteen
Ampèrestraat 2
2181 HB Hillegom
(Ind. terrein Horst ten Daal)
tel. 0252-520329
www.damonatuursteen.nl

Expirion
Van de Woestijneheem 37
2182 WL Hillegom
tel. 06-26934881
www.expirion.nl

Schoonderbeek Installatietechniek
2e Loosterweg 3 - 2182CG Hillegom
(t) 0252-537537
www.schoonderbeek.nl

Haven 6
2182 JK Hillegom
www.ackers.nl

Nieuwe sponsors zijn te allen tijde van harte welkom